· رابطه نماز و اخلاقنماز از يكسو عامل تزكيه و تهذيب و دستيابى به روح تقوا و فضايل اخلاقىاست و از سوى ديگر تأثير و قبول واقعى نماز منوط به تقوا مىباشد و تقوامكمل تأثير نماز است. بدينسان «نماز و تقوا» داراى ارتباطى تنگاتنگ وتأثيرى متقابلاند 1امام صادق(ع) نقش نماز در پيشگيرى از گناه را اينگونه بيان مىفرمايد: نماز مانع بازدارندهاى است كه خداوند در زمين برقرار ساخته است و هركسمىخواهد بداند چه مقدار از منفعت نماز بهرهمند است، بنگرد كه آيا نماز اورا از اعمال زشت و منكر بازمىدارد يا نه؟ پس به همان مقدار كه دامن ازگناه برچيد، از نماز، بهره برده است: «اِعْلَمْ أَنّ الصَّلوةَ حُجْزَةُاللَّهِ فِى الْأَرْضِ فَمَنْ اَحَبَّاَنْ يَعْلَمَ مايُدْرِكُ مِنْ نَفْعِ صَلواتِهِ فَلْيَنْظُرْ فَاِنْكانَتْ صَلوتُهُ حَجَزَتْهُ عَنِ الفَواحِشِ وَ المُنكَرِ فَاِنَّمااَدْرَكَ مِنْ نَفْعِها بِقَدْرِ مَا احَتَجَزَ.» 2البته تأثير نماز بر نمازگزاران از لحاظ حالات و مراتب توجه و خلوص و تقوا وذكر قلبى و شرايط ديگر آنها يكسان نيست، اما در هرحال آنكس كه نمازبگذارد از خصلت بازدارندگى آن، دير يا زود، كم و بيش، بىبهره نخواهد ماند ولذا در هر شرايطى در امر نماز نبايد قصور و كاهلى ورزيد و يا از تأثير آننوميد شد كه قصور در امر نماز موجب كفر و عصيان و ديگر پليدىها است. در روايات آمده: «جوانى از انصار پشت سر پيامبر(ص) نماز مىخواند و در عينحال به اعمال زشت دست مىزد، درباره آن جوان با پيامبر صحبت شد، حضرتفرمود: بالاخره روزى نمازش او را باز خواهد داشت.» در روايت ديگر است كه خدمت پيامبر عرض كردند: فلان كس روزها نماز مىخواند وشبها دزدى مىكند، حضرت فرمود: «بالاخره روزى نماز او را از گناه رادعمىشود: «اِنَّ صَلواتَهُ لَتَرْدَعُهُ يَوْماً ما». 3حضرت امام نقش عبادت در تزكيه نفس و تأثير متقابل درون و برون انسان بريكديگر را اينگونه بيان مىكنند: «يكى از فوايدِ مهم عبادت كه عقل و نقل بر آن اتفاق دارند و بايد آن را يكىاز اسرار عبادت به شمار آورد آن است كه از هر عبادتى در قلب اثرى حاصل شودكه از آن در روايات به زيادت يا توسعه «نكته بيضاء» تعبير شده است. و ببايد دانست كه مابين ظاهر و باطن و سر و علن انسانى يك ارتباط و علاقهطبيعى است كه آثار هريك و افعال و حركات هريك را در ديگرى سرايتى عظيم وتأثيرى غريب است و اين مطلب علاوه بر آنكه برهانى است، وجدان و عيان همشاهد بر آن است. چنانچه حالات صحت و مرض بدن و عوارض مزاجيه و حالاتداخليه و خارجيه بدن بر روح و باطن مؤثر است و به عكس حالات خلقيه و روحيه وملكات نفسانيه در حركات و سكنات و افعال بدنيه طبعاً و من غيررويّة مؤثراست.» 4
· 1- همان، خطبه 199 به ويژگىهاى آب گرم و خصوصيات چشمه توجه شود.
· 2- البته اين ارتباط و تأثير متقابل را در كل برنامههاى عبادى و تربيتى و اجتماعى و... اسلام مىتوان به نحوى مشاهده كرد.
· 3-بحارالانوار، ج 78، ص 199.
· 4- بحارالانوار، ج 82، ص 198.